Фінансова грамотність наших дітей. Діти та гроші – чому це така важлива тема?!
Сьогодні хотів поділитись з батьками диятчого навчального центру АРТ ЛЕГО своїми знаннями і вміннями, які здобув протягом більше ніж 7 років викладання дітям та підліткам, віком від 4 до 17 років, таких предметів, як: особиста ефективність, лідерство, фінансова грамотність, основи бізнесу та організації власної справи.
Усі ми бажаємо своїм дітям тільки найкращого. З раннього віку ми прививаємо їм, що правильно, а що ні, вчимо поводитись у цьому світі. Ми говоримо про те, чому електричні прилади можуть бути небезпечними або чому не можна відправлятись кудись з незнайомцями. Пізніше, коли діти підростуть, ми не соромимося говорити з ними на серйозні теми, такі як: безпечний секс, злочинність, шкідливість наркотиків. Та обговорювати з дітьми питання, пов’язані з грошима, в багатьох сім’ях чомусь являється табу, навіть інколи вважається непристойним. Хоча десь підсвідомо ми розуміємо, що у цьому є необхідність. З власного досвіду скажу, що вміння заробляти і правильного поводитись з грошима не менш важлива тема, ніж особиста безпека дитини.
Коли починати вчити фінансової грамотності?!
Розповідати дитині про гроші можна починати з чотирьохрічного віку. Іншими словами у той період, коли дитина починає їх тримати у руках і можливо навіть щось купувати в магазинах у супроводі батьків.
Діти вже інстинктивно починають розуміти, що гроші – це унікальна річ, яку можна обмінювати на будь-яку іншу річ, яку побажаєш. Тобто Ваша дитина вже починає розуміти, як діє економіка країни. Що товари і послуги, які продаються можна купити за гроші. Зрозуміло, що Вашій чотирьохрічній дитині необов’язково чітко знати, скільки Ви заробляєте і скільки грошей на вашому банківському рахунку. Та діти повинні розуміти, що грошей у Вас є обмежена кількість і, для прикладу, що банкомат видає гроші не просто так, а тому, що раніше Ви їх заробили, а потім поклали на банківський рахунок.
Крім того, дитина повинна усвідомлювати, що не всі речі можна купити відразу. І якщо Ви маєте обмежену суму грошей, то за них Ви можете купити тільки щось одне. Але якщо Ви це купите, то вже інше не зможете купити. Тобто пояснювати, що коли у нас є гроші – ми маємо вибір. А коли їх витратили, то вже вибору не маємо. Вибір – це рішення про те, чи можна витратити гроші відразу чи варто відкладати на дорожчу купівлю якоїсь речі. Іншими словами зберігати гроші.
Так само Ви можете пояснювати дитині, яким чином можна зробити так, щоб гроші могли приносити більше грошей. Зробити так звану «золоту курочку», яка несе «золоті яйця». Таким чином Ви вже з малечку вчите дитину поводитись, як з грошима, так і формувати правильні навички з прийняття фінансових рішень. Звісно це відбувається усе поступово і від простих понять Ви переходите до більш складних, поглиблюючи розуміння і формуючи її навики та вміння.
Зараз трішки розповім, з якими поняттями може і потребує бути знайома Ваша дитина, і як найкраще доносити їй ці знання.
Ваші діти від 4 до 6 років можуть розуміти, що таке:
Гроші. Що це таке і для чого вони призначаються. Яким чином ми здійснюємо взаємообмін грошей на продукт (тобто, що таке купівля-продаж товарів і послуг).
Продукт. Що таке продукт, як він створюється і які види є (товари і послуги). Чому хороший цінний продукт, який виробляється – це так само важливо, як і гроші.
Купівля. Це поняття має включати три елементи: яку річ (який продукт) ти хочеш купити, скільки вона буде коштувати і коли краще зробити покупку.
Продаж. Для чого люди виробляють і продаються продукти. І як вони можуть заробляти на цьому гроші.
Доходи – це та кількість грошей, яку ми отримуємо щотижня або щомісяця і частину якого витрачаємо на наші потреби. Як створюється дохід (робота, бізнес, депозит).
Витрати – це купівля нами необхідних нам товарів і послуг (щотижня, щомісяця). Таким чином, яку рахунки нам треба буде оплачувати.
Рахунки – це паперові документи, з яких можна дізнатися, скільки потрібно заплатити за харчування, проживання, транспорт і т.д.
Банк – це місце, де можна безпечно зберігати накопичені гроші і розпоряджатися ними. У тому числі забираючи їх з банкомату.
Депозит – це можливість за Ваші накопичені гроші, які Ви поклали в банк, отримувати додаткові гроші.
Кишенькові гроші. Як їх можна заробити і на що краще витрачати.
Окрім вже вище переліченого, Ваші діти (від 7 до 9 років) можуть знати, що таке:
Витрати. Поглиблюємо знання і пояснюємо, що витрати поділяються на: необхідні (харчування, проживання, транспорт і т.д.), необов’язкові (розваги, відпочинок і т.п.) та інвестиції (витрати, які формують в майбутньому доходи).
Дохід. Поглиблюємо розуміння, як формувати дохід і які відмінності між роботою, бізнесом, та інвестуванням. Що таке активний дохід, а що таке пасивний дохід.
Прибуток. Пояснюємо, як важливо отримувати прибуток (дохід – витрати = прибуток). Іншими словами, щоб завжди витрачати менше ніж ми заробляємо.
Кредит – це гроші, які Ви позичили в банку та повинні повернути з відсотками.
Депозит (поглиблюємо розуміння) – це гроші, які Ви позичили банку, за що він Вам виплачує відсотки.
Відсотки – це гроші, які отримуються за те, що Ви зберігаєте свої гроші в банку, або навпаки, які платите банку за те, що зайняли у нього якусь суму коштів.
Страхування – це коли Ви платите страховій компанії, щоб вона в разі якогось лиха виплатила Вам гроші для подолання цього лиха.
Інвестиції (інвестування) – вкладення грошей в активи (бізнес, нерухомість і т.п.), які у майбутньому мають принести Вам прибуток.
Активи – це ті речі, які можуть формувати або формують нам дохід. Серед активів є, як матеріальні (гроші, нерухомість, бізнес, цінні папери і т.п.) так і нематеріальні (час, здоров’я, знання, ентузіазм і т.д.)
Управління власними активами – це самостійне управління активами і несення відповідальності за таке управління (результати інвестування).
Окрім вже вище переліченого, Ваші діти-підлітки (від 10 до 14 років) можуть знати, що таке:
Інфляція – це постійне подорожчання продуктів та послуг з плином часу.
Податки – це гроші, які Ви платите державі за те, що воно надає різні послуги.
Диверсифікація – це розподіл коштів в рамках одного виду активів (різного виду акцій та облігацій). Як розподілити гроші по різних видах активів (нерухомість, бізнес, акції, облігації і короткострокові інвестиції).
Акція – це цінний папір, який показує, що Ви є власником частинки компанії, яку Ви можете продати іншим людям і компаніям.
Облігація – це цінний папір, який підтверджує, що держава чи приватна компанія взяла у вас кошти у борг, щоб пізніше повернути його з відсотками.
Фінансова грамотність – це і не так складно. Діти, віком від 6 до 13 років формують вже багато навичок, як на заняттях так і у житті, просто практикуючись. А дорослі підлітки (віком від 14 до 17 років) можуть вчитись окрім активно застосовувати знання й на практиці. Тобто фактично можуть діяти і отримувати стабільний прибуток.
По вивченню фінансової грамоти можу дати одну важливу пораду – не влаштовуйте дітям лекцій. Навчайте своїх дітей на реальних ситуаціях – в магазині при купівлі авто чи біля банкомату, при відвіданні розважального парку чи Макдональдсу. А це у свою чергу дозволить їм легко запам’ятовувати усе, що Ви сказали. Водіть своїх дітей на заняття по фінансовій грамоті, бізнесу. Грайте з ними настільні ігри такі, як Монополія, Менеджер і т.д. Також важливо вже з малечку вчити дітей самостійності та відповідальності у фінансових питаннях. А це означає, що вони повинні мати свої власні кошти (бажано зароблені самостійно) і мати можливість самостійно ними розпоряджатись.
Якщо маєте натхнення – приводіть своїх дітей до нас на заняття в бізнес-школу у місті Львів!
з повагою,
бізнес тренер
Дмитро Гладун